Nieuws

Wegbeheerders, zoals Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten, zijn verantwoordelijk voor verkeersmanagement binnen hun beheersgebied. Omdat verkeersmanagement regio-overstijgend is, werken de wegbeheerders hierbij steeds meer samen. Dit wordt regionaal operationeel verkeersmanagement (ROVM) genoemd. Het project mobiliteitsaanpak pakket 20 is er op gericht om scenariomanagement (=geautomatiseerd verkeersmanagement) mogelijk te maken. Op basis van de omstandigheden worden dan bijvoorbeeld regelingen van verkeersregelinstallaties aangepast, worden er teksten op DRIP’s getoond, worden bewegwijzerde routes aangepast, enzovoorts. Voor het uitvoeren van ROVM
In opdracht van de gemeente Breda heeft DoubleSense de ombouw verzorgd van parkeerterrein Beyerd Vlaszak in Breda. Op dit terrein was een installatie aanwezig om achteraf te betalen. In februari 2012 is dit gewijzigd in vooraf betalen. DoubleSense heeft de telinstallatie gerenoveerd en vernieuwd en de koppeling met het parkeerroute informatiesysteem (PRIS) tot stand gebracht en in bedrijf gesteld.
Rijkswaterstaat is lid van CEDR (Conference of European Directors of Roads). Dit is een associatie van 26 nationale Europese wegbeheerders. Binnen deze associatie wisselen wegbeheerders kennis uit en ontwikkelen een gezamenlijke strategie en visie. CEDR wordt aangestuurd door de Governing Board, waarin ieder lid wordt vertegenwoordigd door een Directeur Generaal. In de projectgroep ITS & Services werd onder leiding van Rijkswaterstaat onder andere invulling gegeven aan het ITS Action Plan van de Europese Commissie. DoubleSense
De Gemeente Breda heeft in 2010 een nieuw parkeerverwijssysteem (PRIS) in gebruik genomen. Hierbij wordt op zo’n zestig locaties met vol/vrij borden, dynamische wegwijzers en informatieborden (DRIP’s) bezoekers geinformeerd over de te volgen parkeerroute en de bezetting in de parkeergarages. DoubleSense heeft voor de ANWB het technische projectmanagement uitgevoerd voor het ontwerpen, het testen en realiseren van de datacommunicatie tussen de systeemdelen van het PRIS.
Routekeuze van vrachtverkeer en van navigatiesystemen staan al enige tijd in de aandacht. Klachten van omwonenden en decentrale overheden over doorgaand vrachtverkeer op de daarvoor ongeschikte wegen waren volop te lezen in de pers en zijn in zowel de Tweede Kamer als in bestuurlijk overleg aan de orde gekomen.  Het project GROUN is erop gericht om marktpartijen en overheden beter te laten samenwerken om de overlast als gevolg van het gebruik van navigatiesystemen te voorkomen. DoubleSense
Schuiven naar boven