TU Delft in Coronatijd – CycloSense meet drukte op de campus

Vanaf 1 augustus 2020 zijn alle fysieke onderwijsactiviteiten in het hoger onderwijs weer toegestaan. Ook de TU Delft opent de deuren weer voor studenten en personeel. Om dit op een veilige manier te doen is een protocol opgesteld. Een van de maatregen is de beperking van het aantal persoonsbewegingen op de universiteitscampus. Om dit te monitoren zal de TU-Delft gebruik maken van 24 CycloSense detectoren.

De CycloSense detector is ontwikkeld om fietsverkeer in kaart te brengen maar leent zich ook uitstekend om de intensiteit van personen op een locatie te bepalen. Het systeem maakt gebruik van een combinatie van verschillende goedkope inwintechnieken om mobiliteitsbewegingen in kaart te brengen. Zo wordt er gebruik gemaakt van een low power radar voor het tellen van voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtauto’s. Een andere gebruikte techniek is WiFi sniffing en BlueTooth sniffing. Door het combineren en extrapoleren van de gemeten gegevens kan er een overzicht worden gegeven van het gebruik van een mobiliteitsnetwerk, de afgelegde routes en de reistijden. Hierbij wordt overigens volledig voldaan aan de Nederlandse regelgeving op het gebied van privacy.

In 2017 heeft DoubleSense aan de TU Delft al een aantal CycloSense detectoren geleverd, die door TU Delft Transport en Planning in het veld zijn getest.

CycloSense is een product van Traffic IT Services B.V. en DoubleSense B.V. Zie ook https://www.doublesense.nl/cyclosense-brengt-fietsverkeer-in-kaart/

TU Delft in Coronatijd – CycloSense meet drukte op de campus
Schuiven naar boven